ملزومات عایق کاری

 

ورق آلومینیوم با پوشش پلی کرافت

 

ورق آلومینیوم با پوشش پلی‌کرافت متشکل از یک لایه ورق آلومینیوم تولید کارخانه های ورق آلومینیوم پارس آلومینیوم ، پارس آلومانکار و نورد آلومینیوم اراک و یک لایه پلی‌اتیلن که عایق میعانات بوده و یک لایه کاغذ کرافت که با جلوگیری از تشکیل پیل گالوانیک ، مانع از خوردگی و پوسیدگی سطوح فلزی می‌شود . ورق‌ آلومینیوم محافظ اصلی سطح بیرونی برای  عایق کاری  لوله ها ، مخازن و تجهیزات است که عایق  لوله و مخازن را از آسیبهای فیزیکی ، اشعه یو وی ، فرسایش  و آب محافظت می کند . 

 

مزایا و نحوه عملکرد

به دلیل وجود نمک در ترکیبات عایق‌های گرم مانند پشم سنگ ، در صورت نفوذ رطوبت در این لایه ، عایق گرم در مجاورت تجهیزات عایق‌کاری شده و ورق آلومینیوم ،رطوبت مجوجود در محیط تبدیل به رسانا شده و با تشکیل پیل گالوانیک ، خوردگی الکترو شیمیایی اتفاق خواهد افتاد . در حالیکه کاغذ کرافت موجود در محصول ، رطوبت را جذب کرده  و وجود لایه پلی اتیلن موجود مانع از تشکیل پیل گالوانیک خواهد شد . چنانچه مقدار رطوبت موجود در عایق ، از حد جذب کاغذ بیشتر شود، لایه پلی‌اتیلن موجود در محصول ، مانع از عبور جریان الکتریسیته شده و در نتیجه از خوردگی الکتروشیمیایی لوله  و تجهیزات جلوگیری خواهد نمود.

نوع آلیاژ

برای تولید این محصول از ورق آلومینیوم با آلياژ های گروه 1000 و  3000استفاده می‌شود که به صورت رول و یا ورق با عرض یک متر و طول دلخواه قابل ارائه بوده و تولید آن نیز بر اساس استاندارد جهانی ASTM-B209 می باشد .

کاربردها

آلومینیوم پلی‌کرافت از ضخامت تجمیعی ۰٫۴ میلی‌متر الی ۱٫۵ میلی‌متر به دو صورت ساده و کرکره جهت محافظت از عايق‌های حرارتی – برودتی در تاسيسات نفت ، گاز، پتروشيمی و نيروگاههای حرارتی در مقابل صدمات مکانیکی و عوامل جوی ، به کار می‌رود.

 

 

 

 

 

  

ورق آلومینیوم محافظ اصلی سطح بیرونی برای عایق کاری لوله ها ، مخازن و تجهیزات است که عایق ، لوله و مخازن را از آسیب های فیزیکی ، اشعه  UV ، فرسایش وآب محافظت می کند .

ورق آلومینیوم موجدار :

برای حفاظت از تجهیزات عایق بندی شده ، برج های تقطیر ، مخازن و تانکرها با قطر خارجی8  اینچ و بیشتر استفاده می شوند .

پیشنهاد ضخامت مورد استفاده

(0.4 میلی متر) : به عنوان استاندارد برای صنایع استفاده می شود و خطوط لوله تا 25 اینچ که عایق کاری شده است،

توصیه می گردد . عمدتا برای حفاظت از عایق لوله ، مخازن و تانکرهایی که کمتر از  هشت فوت قطر دارند ، استفاده می شود.

(0.5 میلی متر) :  مناسب برای خطوط عایقکاری شده تا 36 اینچ است . عمدتا برای حفاظت ازعایق لوله،مخازن و تانکرهایی که بیشتراز8فوت قطر دارند،

(0.6  میلی متر) و (0.8 میلی متر) : برای مواردی که نیاز به استحکام و حفاظت بیشتر می باشد ، و همچنین برای ساخت سفارشی پوشش محفظه ها و سرپوش مخازن.

انواع ورق آلومینیوم :

  • صاف
  • سینوسی گام 32 میلی متر
  • کروگیت گام 5 میلی متر

 

 

 

 

در فرآیند نصب عایق ها اعم از گرم و سرد ، ملزومات دیگری مانند تسمه ، کلیپس ، انواع پیچ خودکار ، فویل آلومینیوم ، سیم عایق بندی ، فنر انبساط گیر ، نوار درزگیر ، توری فایبر گلاس ، پین عایق کاری ، نوار پشت چسب دار و ….. مورد استفاده قرار می گیرد که این شرکت جهت تکمیل سبد کالا و هم چنین خدمات به مشتریان نسبت به تامین و ارائه اقلام ذکرشده اقدام می نماید .

تسمه

 

تسمه های مورد نیاز فرآیند عایق کاری جهت محکم نگه داشتن عایق بر سطوح مختلف، شامل تسمه های گالوانیزه و استیل ضد زنگ ((Stainless Steel) S.S Gr 304/316)  و با ضخامت های mm 0/5 ، mm 0/6  ، mm 0/7 و عرض های مختلف mm13 ، mm16 ، mm19 به کار می رود . و همچنین در برابر اسید و رطوبت مقاوم می باشد .

بست (Clips)

بست (کلیپس) مورد نیاز فرآیند عایق کاری متناسب با ضخامت تسمه به کار رفته در بطن فرآیند و در انواع متریال گالوانیزه و استیل ضد زنگ ((Stainless Steel ، (S.S Gr 304/316) به کار می رود. بست استیل و آلومینیوم جهت محکم کردن تسمه ها در عایق کاری و روکش های آلومینیومی استفاده می شود .

 

پیچ

پیچ در انواع مختلف استیل و گالوانیزه در سایزهای مختلف قابل تحویل می باشد.پیچ های خودکار غالبا از جنس استنلس استیل  شامل دو گرید استیل  316و 304  می باشد. پیچ، انتخاب مناسبی برای حفظ و نگهداری پوشش عایق های تانک ها و ژاکت های فلزی، لوله ها و بویلر هاست که سبب حفظ کیفیت بالای سیستم و صرفه جویی در هزینه ها می گردد .

سیم

در فرایند عایق کاری سیم گالوانیزه و یا استیل به منظور استحکام بخشیدن به لایه نهایی عایق در ضخامت های متنوع به کار می رود و همچنین برای اجرا و نصب انواع عایق به کار می رود که متناسب با شرایط و حساسیت های موجود با متریال گالوانیزه یا استیل و ضخامت0.7  الی 2  میلیمتر عرضه می شود.از این نوع سیم مفتول به عنوان یک ابزار مقاوم در مقابل فشار، ضربه و کشش می باشد و قابلیت این را دارد که در نگهداری قسمت های گوناگون یک سازه در ساختمان سازی و یا صنعت مورد بهره­وری واقع شود .

مش

مش فایبر گلاس به کار رفته در فرایند عایق کاری سرد جهت محکم نگه داشتن قطعات عایق سرد و ایجاد فضای حائل میان ماستیک و سطح خارجی عایق در انواع مختلف قابل تامین می باشد.ازمش فایبرگلاس برای پوشش های سطحی جهت ایزولاسیون و عایق کاری و تعمیرات سطحی با متریال مختلف بصورت گسترده ای در اعضای مختلف سازه ای رایج می باشد. مش فایبر گلس  مانند یک توری با شبکه های مربعی می باشد که زمان اجرای عایق ها و ملاتهای  سطحی بین دو لایه قرار گرفته و سبب مسلح شدن پوشش سطحی می شود.توری فایبر گلاس مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسید ها و باز ها و دارای عمر طولانی برابر با عمر سازه وعایق قوی الکتریکی می باشد و همچنین غیر قابل اشتغال بدلیل طبیعت غیر آلی و دارای انبساط حرارتی پایین و هدایت حرارتی بالا می باشد .

 

 

 

 

 

ماستیک‌ها  (Mastic)

موادی خمیری شکلی هستند که از آن‌ها برای درزگیری و آب‌بندی کردن سطوح مختلف استفاده می‌کنند. این مواد خمیری شکل به صورت یک جزئی و دو جزئی وجود دارند و بیشتر در سطوحی فلزی و بتنی استفاده می‌شوند. پایه اصلی مواد تشکیل‌دهنده ماستیک‌ها مواد شیمیایی است که در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم و پایدار هستند. عموما در صنایع پتروشیمی از ماستیک سیلیکونی که تا مدت زیادی نرم میماند جهت پر کردن درز های بین ورق ها استفاده میشود.

مزایای ماستیک ها

  1. دوام بالا وچسبندگی عالی به بتن ، شیشه ، سرامیک ، سطوح رنگ آمیزی شده و ...
  2. قابلیت رنگ پذیری با انواع رنگ های حلال دار یا محلول در آب
  3. بدون انقباض و شره

 موارد مصرف ماستیک ها :

  1. پرنمودن درز های اطراف شیشه و درو...
  2. ترمیم کردن بتن های تخریب شده
  3. سیل نمودن ترکهای تصادفی و ترمیم درز های کنترل

 

فنر انبساط

سیم مفتول های فنری غالبا از جنس استیل هستند . این نوع سیم مفتول ها در مدل پرکربن دسته بندی می شوند که در حدود 6 الی 9 درصد کربن دارند و در قطر های 2 الی 2.5 میلیمتر و طول 10 الی 15 سانتیمتر قابل ارائه به مشتریان ارجمند می باشند .

فنرهای انبساطی معمولا به عنوان فنر های کششی شناخته می شوند.فنر های سیم دار با ضخامت 1میلیمتر هستند و در انتهای آن ها قلاب می باشد. در حال عادی مقداری کشش بین سیم پیچ های آن می باشد تا آنها را کنار هم نگه دارد و در هنگام جدا شدن توسط یک نیرو، برای ذخیره انرژی بیشتر استفاده می شود .

کاربرد فنر انبساط :

فنرانبساط استیل به منظور مهار عایق پشم سنگ و جکت مخازن و تجهیزاتی که تحت شرایط محیطی (آب و هوا)،امکان انبساط یا انقباض در آن ها وجود دارد مورد استفاده می باشد .